AUTYZM – OBJAWY-PRZEBIEG-WALKA.

Przekaz naukowy  definiuje , czym jest autyzm , jak rozpoznać  zaburzenie ;

Źródło : http://pl.wikipedia.org/wiki/Autyzm_dzieci%C4%99cy ( fragmenty  )

„Prawdopodobnie, u podłoża wszystkich zaburzeń spektrum autyzmu leżą defekty neurologiczne o szczegółowo nieznanej etiologii.

Zachowania wskazujące na możliwość występowania u dziecka zaburzeń ze spektrum autystycznym

Objawy autyzmu wg Leo Kannera:

  • autystyczna izolacja
  • przymus stałości otoczenia
  • niezdolność do interakcji społecznych
  • stereotypowe, powtarzające się czynności
  • zaburzenia mowy (echolalia, odwracanie zaimków) lub całkowity brak mowy
  • łatwość mechanicznego zapamiętywania

Inne objawy:

  • słaby kontakt wzrokowy
  • nie potrafi się bawić zabawkami
  • nadmiernie porządkuje zabawki lub inne przedmioty
  • jest przywiązane do jednej zabawki lub przedmiotu
  • nie uśmiecha się
  • czasem wydaje się upośledzone słuchowo lub w Zespole Aspergera wyostrzony zmysł słuchu
  • urojenia
  • omamy (..)

Dzieci z ASD zdają się z ogromną trudnością przyswajać zwykłą ludzką codzienność dawania i brania. Nawet w pierwszych miesiącach życia wiele z nich nie próbuje odpowiadać na czyjąś obecność i unika kontaktu wzrokowego. Wydają się obojętne na ludzi, często wolą być same. Mogą biernie przyjmować uściski i pieszczoty. Później rzadko szukają pocieszenia, nie odpowiadają na objawy złości lub przywiązania rodziców w typowy sposób. Badania sugerują, że chociaż dzieci z ASD są przywiązane do rodziców, to ekspresja tego przywiązania jest niezwyczajna i trudna do „odczytania”. Dla rodziców wygląda to tak, jakby wcale tego przywiązania nie było. Rodzice oczekujący radości w pieszczotach, uczeniu i zabawie z dzieckiem, mogą się czuć zdruzgotani brakiem oczekiwanego i typowego zachowania.

  • Dzieci z ASD wolniej uczą się interpretować myśli i uczucia innych. Subtelne znaki, takie jak uśmiech, zmrużenie oka albo grymas, mogą nic dla nich nie znaczyć. Dla dziecka, które przegapi takie wskazówki, „chodź tutaj” znaczy zawsze to samo, niezależnie czy mówiący uśmiecha się i wyciąga ręce do uścisku, czy marszczy brwi i zaciska pięści. Bez możliwości interpretowania gestów i wyrazów twarzy świat społeczności może wydawać się dezorientujący. Dodatkowym problemem u ludzi z ASD jest trudność w widzeniu spraw z perspektywy innej osoby (brak teorii umysłu). Większość pięciolatków rozumie, że ktoś może mieć inne wiadomości, uczucia i cele niż one. Osoba z ASD nie posiada takiego zrozumienia, co uniemożliwia jej przewidzenie i zrozumienie działań innych ludzi(..)
  • Zachowania powtarzalne
  • Chociaż dzieci z ASD mają zwykle normalny wygląd fizyczny i dobrą kontrolę nad mięśniami, to powtarzane przez nie dziwnie wyglądające ruchy, mogą odseparować je od innych dzieci. Takie zachowania mogą być skrajne i wyraźne lub bardziej subtelne. Niektóre spędzają wiele czasu machając rękami lub chodząc na palcach. Zdarza się, że nagle zamierają w bezruchu.
  • Mogą spędzać całe godziny ustawiając samochodziki lub pociągi w szczególny sposób, zamiast bawić się nimi. Jeśli ktoś przypadkowo przesunie jedną z zabawek, dziecko będzie bardzo rozdrażnione. Dzieci takie wymagają, nawet żądają, doskonałej spójności otoczenia. Drobna zmiana w jakiejkolwiek codziennej czynności, jedzeniu, ubieraniu, kąpieli, w czasie o którym wychodzą i sposobie dojścia do szkoły, wytrąca je z równowagi. Być może powtarzalność i porządek nadają pewną stabilność ich obrazowi świata.
  • Powtarzalne zachowania przyjmują czasem postać obsesji. Dziecko może pragnąć wiedzieć wszystko o odkurzaczach, rozkładzie jazdy czy latarniach morskich. Zdarza się wielkie zainteresowanie liczbami, obrazkami, symbolami, badaniami naukowymi nad jakąś dziedziną lub innymi tematami.(..)

Naukowo stwierdzono, iż nie ma dwóch identycznych  osób z zaburzeniem. Typowe objawy mogą występować  jednocześnie w każdym obszarze, lub z cechami zupełnie wybiórczo. Zasadniczą rolę spełnia odpowiednio dobrana terapia dla każdej osoby oddzielnie . Splątany umysł trzeba kształtować żmudną, trudną pracą dziecka z pomocą terapeutów, Rodziców . Autyzm nie jest chorobą psychiczną, a zaburzeniem umysłu, który funkcjonuje tak bardzo skomplikowanie.

Jak to opisać prostymi słowami …Autyzm, to tak  jakbyś mieszkał na wyspie – dalej przepaść  i kolejna wyspa . Jedna wyspa, to kraina autyzmu, druga- to zdrowy świat.

 Zrobisz krok do przodu i możesz wpaść w  przepaść. .Nastąpi całkowite wyłączenie ze zdrowego świata. Kształtowanie umysłu, to niczym budowanie mostu , aby osoba zaburzona mogła iść coraz dalej, coraz pewniej danym szlakiem . Wyprawy z jednej krawędzi na drugą nie są planowane…Pojawiają się nagle , bez przygotowania …

Każdy dzień, miesiąc pracy– to układanie kolejnego szczebelka na  moście .

Kilka lat pracy , to niewielki odcinek budowy  konstrukcji. Przerwać jednak nie możesz ani na chwilkę, bo cofając się- autysta zabierze ze sobą ułożone już szczebelki i praca zaczyna się od nowa…Młodsze dziecko, szybka diagnoza …i stajemy wszyscy do budowania niewidzialnych kładek . Tajemnicze zaburzenie…Wszak umysł każdego z nas ma jakieś tajemnice.. Osoby z autyzmem są wyjątkowo tajemnicze.

Trzeba tylko pielęgnować te uchylające się drzwiczki w główkach  na obraz, smak, węch , słuch zmysły, aby pojęły nasz, zdrowy świat…Każdy drobny sukces takiego maluszka , to zdobycie Mauna Kea  w ciemności, zejście i  kolejne podejścia. Nasz ekwipunek na te wyprawy to Miłość, Pokora, Cierpliwość, Wiara i Nadzieja…Dzieciaczki muszą tylko iść trzymane mocno, troskliwie za rączki. Ot nasz szlak…dziecka i osób wspierających  do tej mety zwanej zdrowiem..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ab67ONTGgwE[/youtube]