AUTYZM – TAJEMNICA ..

Cytaty z publikacji; źródło – Internet

Zaburzenia w zakresie języka i komunikowania się;

Osoba z autyzmem:

  • może nie rozumieć i nie potrafić nadać znaczenia gestom, mimice, tonowi głosu
  • • może mieć trudności z odpowiadaniem na pytania i postępowaniem według instrukcji
  • • może powtarzać słowa i dźwięki usłyszane chwilę wcześniej (tzw. echolalia)
  • • może mieć problemy z rozpoczęciem i prowadzeniem rozmowy
  • • może używać wymyślnego języka, lecz nie rozumieć znaczenia wypowiadanych słów
  • • może mówić w nieskończoność o swoich pasjach zupełnie nie zdając sobie sprawy, że słuchacz nie jest zainteresowany
  • • może nie rozwinąć umiejętności mówienia

Ograniczona wyobraźnia i schematyczny sposób myślenia

Osoba z autyzmem:

  • • lubi przestrzegać rutynę
  • • może dążyć do tego, aby każdy dzień miał ten sam porządek
  • • może mieć trudności w akceptowaniu zmian
  • • może mieć trudności ze zrozumieniem rzeczy wymagających użycia wyobraźni np: powieści, bajek, religii
  • • może mieć ograniczone pole zainteresowań

Zachowanie

Osoby z autyzmem mogą zachowywać się w sposób nieodpowiedni do sytuacji:

  • • może być przestraszona, zdenerwowana
  • • może lubić oddawać się określonym czynnościom, ale nie rozumieć ich konsekwencji; np. może ją fascynować dźwięk tłuczonego szkła, ale może nie zdawać sobie sprawy, że rozbijanie szkła jest niebezpieczne i nieakceptowane w miejscach publicznych.

Mocne strony

  • • wiele osób z autyzmem potrafi dobrze się uczyć używając pomocy wizualnych takich jak przedmioty, obrazki, demonstracje i teksty
  • • niektóre osoby autyzmem są bardzo dokładne i potrafią dostrzec mało widoczne detale
  • • raz przyswojona informacja lub czynność zazwyczaj już pozostanie; np. niektóre osoby z autyzmem mogą z łatwością zapamiętywać liczby i fakty albo uczyć się obsługi komputera i grania na instrumentach muzycznych
  • • niektóre osoby z autyzmem mogą skupić się na konkretnej pasji przez długi czas
  • • przywiązanie do rutyny sprawia, że osoby z autyzmem są godnymi zaufania .

Powyższe przykłady obrazują zaledwie ułamek dyskomfortu schorzenia zwanego AUTYZMEM. Dziecko, którego wcześnie zdiagnozowano ma szansę do zminimalizowania dolegliwości z upływem lat. Może stać się samodzielnym, funkcjonować w środowisku osób zdrowych…..może ?????? Ten cel , to droga do sukcesu…..trudna, wyboista, bolesna.

Niepewność w tym dążeniu do celu – to ból, niepokój opiekunów. Zdobyte umiejętności ponownie zostaną zapomniane…. Nastąpi tak zwany regres….kolejny regres i praca od nowa. To tak, jakbyś żył w pobliżu rozlewiska i czekał na kolejną powódź. Odbudowałeś swój dom już jeden raz. Byłeś przeszczęśliwy….i ponowna ulewa zabiera cały dobytek.  Rozpacz , niemoc, beznadzieja. Chcąc zaoszczędzić sobie tego problemu po pierwszej powodzi zabezpieczasz teren, na którym mieszkasz, a potem precyzyjnie tworzysz nowy obiekt. Jednak widok tej fali cały czas będziesz miał przed oczyma…

To tak, jak widok wyłączonego dziecka, które wyprowadzasz z chaosu  w zdrowy świat .Chwila radości, a on ponownie – wbrew sobie oddala się. A Ty walczysz cały czas i wierzysz, że wyrwiesz jego z tej pętli….Wierzysz…ale czy wygrasz???? Pewne jest, że trzeba zdobywać każdy dzień i myśleć o jutrze. To warta całodobowa…..Twoja służba w miłości, oddaniu poświęceniu . Uśmiech dziecka kompensuje ten trud….trud Twój,  nade wszystko JEGO.

Zawsze mamy dość sił, aby znieść cudze nieszczęście”.

„Szczęście jest naszą matką, nieszczęście – wychowawcą”. Montesekiusz

„ Jedna chwila szczęścia może być niekiedy nagrodą za lata goryczy”. W. Gogol.

Tak…..na taką chwilę czekam. Czekam Kubusiu, na Twój przekaz w zdaniach, na słowa z sensem. Na te drobne kroczki czekam – wiesz…..a potem podejmiemy kolejne wyzwania…już silniejsi po pokonaniu pierwszych barier. Poobijani, zranieni…ale silni….

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=japA4KN2Pbg[/youtube]

KOCHAM CIEBIE ANIELE…TAK BARDZO CIĘ KOCHAM….