Cytaty z publikacji; źródło – Internet
Zaburzenia w zakresie języka i komunikowania się;
Osoba z autyzmem:
- może nie rozumieć i nie potrafić nadać znaczenia gestom, mimice, tonowi głosu
- • może mieć trudności z odpowiadaniem na pytania i postępowaniem według instrukcji
- • może powtarzać słowa i dźwięki usłyszane chwilę wcześniej (tzw. echolalia)
- • może mieć problemy z rozpoczęciem i prowadzeniem rozmowy
- • może używać wymyślnego języka, lecz nie rozumieć znaczenia wypowiadanych słów
- • może mówić w nieskończoność o swoich pasjach zupełnie nie zdając sobie sprawy, że słuchacz nie jest zainteresowany
- • może nie rozwinąć umiejętności mówienia
Ograniczona wyobraźnia i schematyczny sposób myślenia
Osoba z autyzmem:
- • lubi przestrzegać rutynę
- • może dążyć do tego, aby każdy dzień miał ten sam porządek
- • może mieć trudności w akceptowaniu zmian
- • może mieć trudności ze zrozumieniem rzeczy wymagających użycia wyobraźni np: powieści, bajek, religii
- • może mieć ograniczone pole zainteresowań
Zachowanie
Osoby z autyzmem mogą zachowywać się w sposób nieodpowiedni do sytuacji:
- • może być przestraszona, zdenerwowana
- • może lubić oddawać się określonym czynnościom, ale nie rozumieć ich konsekwencji; np. może ją fascynować dźwięk tłuczonego szkła, ale może nie zdawać sobie sprawy, że rozbijanie szkła jest niebezpieczne i nieakceptowane w miejscach publicznych.
Mocne strony
- • wiele osób z autyzmem potrafi dobrze się uczyć używając pomocy wizualnych takich jak przedmioty, obrazki, demonstracje i teksty
- • niektóre osoby autyzmem są bardzo dokładne i potrafią dostrzec mało widoczne detale
- • raz przyswojona informacja lub czynność zazwyczaj już pozostanie; np. niektóre osoby z autyzmem mogą z łatwością zapamiętywać liczby i fakty albo uczyć się obsługi komputera i grania na instrumentach muzycznych
- • niektóre osoby z autyzmem mogą skupić się na konkretnej pasji przez długi czas
- • przywiązanie do rutyny sprawia, że osoby z autyzmem są godnymi zaufania .
Powyższe przykłady obrazują zaledwie ułamek dyskomfortu schorzenia zwanego AUTYZMEM. Dziecko, którego wcześnie zdiagnozowano ma szansę do zminimalizowania dolegliwości z upływem lat. Może stać się samodzielnym, funkcjonować w środowisku osób zdrowych…..może ?????? Ten cel , to droga do sukcesu…..trudna, wyboista, bolesna.
Niepewność w tym dążeniu do celu – to ból, niepokój opiekunów. Zdobyte umiejętności ponownie zostaną zapomniane…. Nastąpi tak zwany regres….kolejny regres i praca od nowa. To tak, jakbyś żył w pobliżu rozlewiska i czekał na kolejną powódź. Odbudowałeś swój dom już jeden raz. Byłeś przeszczęśliwy….i ponowna ulewa zabiera cały dobytek. Rozpacz , niemoc, beznadzieja. Chcąc zaoszczędzić sobie tego problemu po pierwszej powodzi zabezpieczasz teren, na którym mieszkasz, a potem precyzyjnie tworzysz nowy obiekt. Jednak widok tej fali cały czas będziesz miał przed oczyma…
To tak, jak widok wyłączonego dziecka, które wyprowadzasz z chaosu w zdrowy świat .Chwila radości, a on ponownie – wbrew sobie oddala się. A Ty walczysz cały czas i wierzysz, że wyrwiesz jego z tej pętli….Wierzysz…ale czy wygrasz???? Pewne jest, że trzeba zdobywać każdy dzień i myśleć o jutrze. To warta całodobowa…..Twoja służba w miłości, oddaniu poświęceniu . Uśmiech dziecka kompensuje ten trud….trud Twój, nade wszystko JEGO.
„ Zawsze mamy dość sił, aby znieść cudze nieszczęście”.
„Szczęście jest naszą matką, nieszczęście – wychowawcą”. Montesekiusz
„ Jedna chwila szczęścia może być niekiedy nagrodą za lata goryczy”. W. Gogol.
Tak…..na taką chwilę czekam. Czekam Kubusiu, na Twój przekaz w zdaniach, na słowa z sensem. Na te drobne kroczki czekam – wiesz…..a potem podejmiemy kolejne wyzwania…już silniejsi po pokonaniu pierwszych barier. Poobijani, zranieni…ale silni….
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=japA4KN2Pbg[/youtube]
KOCHAM CIEBIE ANIELE…TAK BARDZO CIĘ KOCHAM….
